Många tvekar att inreda sovrummet i mörka toner men vad kan vara bättre om man vill ha god nattsömn ?

Det finns en rad missuppfattningar om mörka färger i sovrum. En del tror att rummet kommer kännas betydligt mindre med mättade färger. Andra att vi sover sämre om vi omges av alltför dova toner.

I själva verket är det klart bevisat att vi faktiskt sover både bättre och djupare om det är ordentligt mörkt i rummet. Det beror på att kroppens naturliga sömnhormon, melatonin, en signalsubstans som signalerar när vi ska sova, främjas i mörker och faktiskt hämmas av för mycket ljus. Särskilt artificiellt ljus som datorer, smartphones, surfplattor och ljuskällor från inomhusbelysningen kan skapa obalans i vår naturliga dygnsrytm.

Självklart finns det gränser för hur mörkt man vill ha det. Att måla ett rum helt i svart till exempel är rätt vågat och skulle nog få de flesta att backa. Inte heller är det självklart att man skulle sova särskilt bra i ett sådant sovrum.

 

Foto Farrow&Ball

Lagom är ofta bäst och med rätt belysning blir många mörka färger både vilsamma och harmoniska i  sovrum. Här är väggarna målade med den äggskalsmatta färgen Down Pipe No 26 från Farrow&Ball. Ett exempel på hur ljuset från ett intilliggande fönster kan lätta upp vilken färg som helst och samtidigt skapa såväl ett lugn som ett vackert ljusspel.

Foto Fantastic Frank

Även om det gäller ett mycket litet utrymme kan en mörk fondvägg fungera för kontemplation och vila. Det här lilla sovrummet hade jag i en tidigare bostad. Ett större fönster gav tillräckligt med ljus och rymd och de mörka tonerna blev bra trots att sovrummet var minimalt och bara rymde säng och ett litet bord.

Foto Fantastic Frank

Här en annan interiörbild från en annan av mina tidigare  bostäder där fondväggen är målad stengrå med konstnärspigment, en akrylfärg från Schminke  ( No 700 Steingrau). Akrylfärg har hög täckförmåga och ger fina levande ytor. Enligt min erfarenhet är det också lätt att experimentera sig fram till vilken färg man vill ha eftersom konstnärsfärger av samma fabrikant går så lätt att blanda. Är underlaget tidigare målat med modern färg fäster akryl utmärkt. Den akrylfärg jag använt torkar blixtsnabbt och blir enormt tålig. Den ska inte rollas på utan målas för hand med bredare pensel. Wettexduk eller svamp kan också fungera om man jobbar snabbt och koncist med färgen.

I det här sovrummet blev fondväggen också bra som bakgrund till tavlorna. Särskilt mot de fotografier som lånades in från Fotografiska museet.  Övriga väggar och snickerier här målade jag kritvitt matt. Nordsjö har bland annat en nästan helt matt obruten vit väggfärg som jag gillar eftersom den täcker och liksom akrylfärg är tåligare än många andra färgmärken.

Golven fick också bli grå. Jag slipade bort det mesta av lacken  för att sedan stryka en primer innan jag gick loss  med Farrow&Balls  golvfärg  Pavillion Grey  i två skikt. Vill man ha just den där speciella gustavianska 1700 talsgrå tonen på trägolv är den nästan lika bra som traditionell linoljefärg. Här hade jag bråttom att flytta in så det fick bli ett alternativ. Annars vill jag nog förorda att man så långt det är möjligt målar trärena ytor som golv och snickerier med de färgtyper som vi använde förr i tiden, innan vi började använda plastfärger. Inga metoder är så beprövade som det historiska måleriet. Och inga färger åldras och nöts heller lika vackert som exempelvis slam, kalk,  linolje och temperafärg.

TEXT av Björn Holmberg  FOTO Farrow&Ball, Fantastic Frank