KONSTPAUS

 

Du ser det överallt, inte minst i reklamsammanhang. Vackert uppställda föremål som lockar våra sinnen och vår köpimpuls. Ibland så proffsigt gjort att man genast ser parallellen till bildkonsten. Vi kallar det vi ser för ett stilleben. 

foto Björn Holmberg

Men sorry folks, som genre och motivkategori inom  måleri och fotografi är ett stilleben något helt annat än några bruksföremål prydligt uppställda i syfte att säljas i hundratusentals dussin.

Och även om ett motiv som nature morte, bilder som överraskande ofta hör hemmet till som exempelvis böcker, blommor, serviser, döda villebråd och dylikt, också används för att påkalla vår uppmärksamhet, är vi långt från de djup och symbolik vi finner i ett Vanitas från 1600-talets turbulenta religiösa och politiska verklighet.

Pixabay

Det är nämligen samtidigt som det trettioåriga kriget som ett Vanitas-motiv ( latin för fåfänglighet eller tomhet) börjar fyllas av symbolik med många olika innebörder. För att urskilja några kan man göra följande  sammanställningen av livs och dödssymboler:

I en kategori finner vi till exempel vetenskapliga instrument , böcker och föremål som har med olika konstarter att göra. I en annan kategori hittar vi ting som står för rikedom och makt, som pengar, smycken  och världsliga utmärkelser, medan en tredje kategori visar på ting som symboliserar njutning och nöjen, som bägare, spelkort och musikinstrument.

Harmen Steenwijck ( 1612-1656)

Alla dessa föremål kombineras med ting som symboliserar livets förgänglighet: kranier och andra skelettdelar, timglas och klockor, ljusstakar och oljelampor, såpbubblor och blommor. Ibland förekommer också sädesax och lagerkvistar och murgröna, symboler för det eviga livet.

Bakgrund

 

Den huvudsakliga orsaken till att det utvecklades en sådan genre som Vanitas inom målerikonsten just under 1600-talet var den kalvinistiska stränga livsåskådningen som talade om bestående värden.  Den reformerta kalvinistiska kyrkan som var på väg att dela katoliker och protestanter såg helt enkelt motiven i ett Vanitas som sedelärande och betraktaren skulle uppmanas till eftertanke. Den mänskliga bräckligheten och tidens oundvikliga flyktighet var nämligen viktigare än att gå omkring och tänka för mycket på världsliga ting.

Balthasar van der Ast ( 1593-1657) ” Still life”

 

Kalvinismens teologi som betonade Guds härskande över allt i världen, och att Jesus försoningsdöd bara var begränsad till särskilt utvalda, gjorde dessutom att kyrkan  sanktionerade en stor misstänksamhet gentemot den fria konsten. En konflikt som till viss del varat skulle man kunna säga.

Konstnärer som var beroende av att kunna sälja sina verk för att överleva inordnade sig förstås i den här nya ordningen, och kan man misstänka,  tjänade på att lyda kyrkans förändrade syn på vad en bild fick förmedla. Det var med andra ord betydligt mer lönsamt och säkrare för dåtidens konstnärer att måla stilleben än att utsätta sig för kyrkans censur och eventuella förföljelse. Men just därför är det också extra intressant att studera de hemliga och dolda budskapen som står att finna i många vanitasbilder. Inte minst när det kommer till sådant som sexualitet, oskuld och dåtidens dubbelmoral.

Caravaggio ( 1571-1610) ” Basket of fruit”, still life painting from 1599, Ambrosian Library in Milan

Momento mori

 

Ibland kan det till och med vara svårt att dra en tydlig gräns för vad som är ett verkligt Vanitas-motiv. Framför allt när det kommer till blomsterbilderna är meningarna delade hos konsthistorikerna. Vissa konstnärers verk, som Balthasar van der Asts blomsterstycken, har  emellertid högt ställda Vanitas-krav. Förgängligheten i de avmålade vackra snittblommorna förstärks genom att insekter och djur också avbildas i verken. Kortlivade sländor och gräshoppor, spindlar, larver, flugor och ödlor krälar och flyger omkring i motiven. Också daggdropparna på de vid sidan liggande blommorna symboliserar poetiskt att tiden bara är oss till låns. Snart kommer solen att se till att även de dunstar bort. Allt är oss bara till låns. Momento mori, minns att du är dödlig, är det budskap ett Vanitas förmedlar. Vackert och sorgligt och tänkvärt, allt på en och samma gång kanske?

Balthasar van der Ast ” Still life”

 

Vår tids Vanitas

 

” Vanitas oktober 2018″ av Björn Holmberg

 

Hur skulle vår tids Vanitas-motiv inom bild och fotokonsten kunna se ut?  Vilka tidsmarkörer är bestående och vilka har tillkommit på 400 år? Ja, timglas använder vi ju knappast längre men hur är det egentligen med armbandsur och smycken ? Jag lekte lite med tanken och tog den här bilden bestående av rosor, ruttnad frukt, en död fluga, en mobiltelefon, ett kreditkort täckt av ett mystiskt vitt pulver, Prousts mästerverk ” På spaning efter den tid som flytt”, och lite annan rekvisita. Frågan är hur väl 1600-talets människor skulle kunna orientera sig i bilden. Vad tror du ?

TEXT av Björn Holmberg

Källa: Nationalmuseum Myter (1983), Wikipedia, BBC Culture

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

← Föregående inlägg

Nästa inlägg →

2 kommentarer

  1. Carina Nyberg

    Hej Björn, vilken fin blogg du har! Vackra bilder och fin text! Visste inte att du bloggar men följer såklart dig från och med nu. Kram från Carina
    (Carina och Lalle)

    • Hej Carina!
      Bloggen är nystartad och har glädjande nog hundratals följare redan. Hedrande om du följer mig. Men jag har ett uppdrag åt dig och Lalle och det är ett ämne som jag ska ta upp i bloggen. Alltså vad är du/ ni extra nyfikna på ?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *