1882, när den unga lovande konstnärinnan Anna Ancher (1859-1935) var 23 år reste hon till Wien tillsammans med sin tio år äldre man konstnären Michael Ancher. I Wien kunde de båda studera det holländska genre- och interiörmåleriet. Mötet med de holländska genremålarna gjorde att Anna ett år senare 1883 påbörjade målningen Tjänsteflickan i köketThe Maid in the Kitchen. En målning som hon arbetade med i över tre år.

Det är lätt att fastna i motiv som det vilar något lugnt och vardagligt över. Lätt att känna igen sig i de där monotona vardagssysslorna som gör att vi blir stående och låter tankarna flyga iväg någon annanstans. Kanske är det därför just den här tavlan blivit så omtyckt?

Anna som växte upp på Skagen, ett mycket isolerat och fattigt fiskesamhälle, var väl förtrogen med vardagens vedermödor och arbete. Familjen drev ett pensionat där arbetsuppgifterna var många.  Tjänsteflickan i köket tillkom inte av en slump. I Wien hade mötet med Pieter de Hooch och Vermeers bilder ur vardagslivet dessutom gett henne de viktiga sambanden mellan dåtid och nutid. Det som ibland misstolkas som att konstnärer kopierar varandra handlar ju i själva verket om att hitta den röda tråden i skapandet.

Pieter de Hooch ” A Woman Peeling Apples” ( 1663) Wallace Collection

Idag tolkar vi in både kvinnohistoria och feminism i bilder som denna. Riktigt vad Anna har tänkt med sin målning som inte färdigställdes förrän 1886 vet vi inte. Kanske finns det en  orsak till att vi inte får se tjänsteflickans ansikte? Kanske är det vi ser i själva verket ett självporträtt?

Det är väl dokumenterat att Annas talang både accepterades och uppmuntrades av hennes föräldrar. Anna var därmed undantagen det dagliga arbetet som rörde pensionatets olika sysslor. I tre vintrar 1875-78 studerade hon på Vilhelm Kyhns privata tecknings och målarskola för kvinnor i Köpenhamn. Samtidigt fick hon vägledning av Michael Ancher som hon redan som 16-åring var förlovad med. 1880 gifte de sig och fick barn. Detta hindrade dock inte Anna från att fortsätta att måla. Hon kom att bli den enda av de så kallade ” Skagenmålarna” som var född på Skagen. Hon var hela sitt liv bosatt på Skagen.

 

TEXT av Björn Holmberg

FOTO Wikipedia 

Källa:  Nationalmuseum utställningskattalog nr 487 “1880 tal i nordiskt måleri”/ Boohgren.se