Veckans tankegång: Shalimar

Mitt första doftminne av den mytomspunna Shalimar gick genom en liten dam som arbetade vid gamla NK,s parfymdisk. Det här var i början av 80 talet, vilket innebar att dåtidens parfymtrend innebar tyngre orientaliska dofter. Guerlains Shalimar hade till exempel just fått stark konkurrens av  parfymen Opium som modehuset YSL ( Yves Saint Laurent) precis lanserat. Även den på väg att bli  ikonisk.

Den lilla damen som arbetade vid parfymdisken på NK visste självfallet mycket om sina produkter. Hon tillhörde den typ av eleganta och charmerande försäljerskor som också gärna blev lite personlig med sina kunder. Även med sina arbetskollegor var hon uppmuntrande och vänlig. När julen kom var det inte ovanligt att hon fick blommor och presenter av sina stamkunder.

Kanske var det av den anledningen det var omöjligt för någon av oss som vid den här tiden arbetade på NK att yppa något om vår kära kollegas egna parfymval, nämligen den kraftigt överdoserade Shalimar. Var man än befann sig i det stora varuhuset kunde man sniffa sig till om den lilla damen just gått förbi. Värst var det vid stängning. Personalhissen fullkomligen osade av den söta vaniljtonen. Några medarbetade höll andan, andra såg ut som om de skulle svimma. Men vår kära kollega, den lilla damen, log ofta och upplyste samtidigt stolt de som dristade sig till att fråga vad det var som luktade så starkt, att det minsann var Guerlains Shalimar. Om de ville kunde de komma förbi och få ett litet varuprov.

Många är senare upptäckte jag att Shalimar kan dofta riktigt gott på huden om den doseras lätt. Och att den förvånande nog används både av kvinnor och män, fastän den från början var gjord till minnet av en kvinna, nämligen till Mumtaz Mahal.

Pixabay

Mumtaz Mahal dog visserligen 1631, nästan trehundra år innan Shalimar skapades till hennes ära, och det är dessutom till  hennes minne som mausoleumet Taj Mahal uppfördes. Ett av de verkliga världsarven enligt UNESCO World Heritage Site.

Den tragiska kärlekshistorien om Mumtaz som dör i barnsäng( efter att ha fött tretton ungar!) och sörjs av sin make Shah Jahan kom att beröra den franske parfymören Jacques Guerlain så till den milda grad att när han 1921 råkar manipulera en av sina andra kända parfymer, Jicky, med bland annat etylvanillin bestämmer han sig för att lansera ytterligare en doft. Upplevelsen av det han känner i sitt parfymlaboratorium är något enastående magiskt. Det som ska bli en av historiens främsta orientaliska doften är född. Till och med namnet är rätt.

foto Björn Holmberg

Men det visade sig snart att namnet Shalimar redan var upptaget. Parfymen fick i stället heta ” No 90″ fram till 1925 då en rättstvist slutligen löste problemet. Lanseringen av Shalimar skedde egentligen först vid den stora Parisutställningen ( The International Exhibition of Modern Decorative and Industrial Arts). Eftersom Guerlain var ett familjeföretag med långa anor och traditioner designades även parfymflaskan av en Guerlain,  Raymond Guerlain.

Flaconen är precis som innehållet också inspirerad av Orienten, även om den avtagbara blå toppen är inspirerad av ett silverföremål som fanns i familjen Guerlains ägo. Flaconen, själva parfymflaskan, var vid den här tiden tillverkad i exklusiv Baccarat-kristall, och erhöll förstås ett fint designpris vid utställningen.

foto George Rinhart / Corbis via Getty Images

Under det glada 20-talet blev Shalimar populär bland dåtidens så kallade “Flappers”. Flappers var en hel generation unga kvinnnor i väst som anammade dåtidens mode med korta kjolar, bobbade frisyrer och som lyssnade på jazz. Att bära en doft som Shalimar passade väl in på livsstilen som i stora drag gick ut på  att försöka leva jämställt med männen. Men lika självklart som amen i kyrkan fick Shalimar lite av ett ” dålig flicka rykte” av populariteten hos de tidiga feministerna, som inte drog sig för att både röka, kröka och ja just det , ha fri sexualitet i en tid som fortfarande var både moraliskt fördömande och stigmatiserande.

Shalimar fick ändå snabbt ett rykte att vara en ” sexig” doft, och har sedan länge haft ett enormt genomslag, inte minst genom populärkulturen. I filmer som exempelvis ” Working Girl” upplyser till exempel den hänsynslösa bossiga Katherine sin assistent Tess om att ingen man kan motstå henne när hon bär Shalimar. Men även konstnärer som Louise Bourgeois har i sitt verk  Cell II använt sig av ett antal tomma och halvfulla flaskor Shalimar som hon ställt på ett spegelbord tillsammans med två skulpturer av förvridna händer. Ett konstverk som förevigat och upphöjt Shalimar till konst.

Louise Bourgeois Cell 11 mixed media ( 1991) foto guggenheim.org

1985 gjordes förpackningarna om till 60 års jubileet. 2004 även ett försök att lansera en lättare version som kallades Shalimar Light. 2008 togs den bort ur sortimentet och ersattes med Eau de Shalimar.

Shalimars första versioner i ren parfym, Eau de Parfum, Eau de Toilette och Cologne är fortfarande bevarade i sin originalformula från 1925. En av få parfymer som inte ändrats märkbart. 2017 är det Shalimar som är det anrika parfymhuset Guerlain näst bäst säljande doft. Närmare bestämt säljs det inte mindre än 108 flaskor Shalimar varje timme, dag efter dag, vecka efter vecka, månad efter månad, år ut och år in…

TEXT & FOTO av Björn Holmberg

 

 

 

 

 

 

 

← Föregående inlägg

Nästa inlägg →

6 kommentarer

  1. Britt Tomas

    Vilken fantastisk historia om Guerlain Sharlimar. Hade ingen aning om att den hade så gamla anor. Intressant! Naturligtvis ett måste i min ungdom.
    Kan du tänka dig- jag hittade det lilaprovet i en liten hylla där jag har sparat doftprover. Skulle gärna skicka en bild, men är inte säker på hur i dena blogg. Kul start Björn!

    • Tack Britt! Visst är det intressant med parfymens historia? Kul att du hade kvar ett prov. Själv tycker jag numera att Shalimar kan dofta gudomligt gott!

  2. Eva Fagerström Simu

    Hej Björn.
    Jag hade förmånen att få jobba ihop med denna Dam. Vi kan kalla henne M. Hon lärde mig verkligen allt om Dofter och personlig service. Det var lite som en ” lanthandel” på NK:s Damdoftdisk. Dessutom fick jag ” överta ” Ms kunder när hon gick i pension och flyttade till Småland. Det var viktigt för M att jag tog hand om dom såsom hon hade gjort. Jag kan aldrig fått en bättre läromästarinna än M. Jag är henne evigt tacksam.

    • Hej Eva! Kul att du också minns henne. Hon var verkligen en läromästare och enormt omtyckt genom sin generösa och tillitsfulla personlighet. Vi som jobbat på gamla NK har många gemensamma minnen att vårda. Att just den här damen gjorde Guerlains doft Shalimar både känd och ökänd är kuriosa och tillhör historien. Och att dofter kan upptäckas på nytt är också fantastiskt. Doseras de orientaliska dofterna lätt på huden är de oftast överlägsna i hållbarhet, men även mer komplexa och spännande. Tack för ditt inlägg !

  3. Tom Larsson

    Trevlig läsning och historia om just denna parfym och flaska 😉

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *